luzzattigramsci.it

  

Bästa artiklarna:

  
Main / Vad betyder lärjunge på grekiska

Vad betyder lärjunge på grekiska

Det verkar verkligen som det är. Flera traditioner inom Israels nationella liv gör det rimligt att anta att konceptet och praxis för personlig lärjungaskap fanns. I Jesaja 50: Det är därför ett villigt, lyssnande och lydigt hjärta som är involverat i begreppet att vara en lärjunge. Det finns andra institutioner och traditioner i Israel som tycks involvera en viss nivå av personlig lärjungaskap. Detta kunde förväntas i profeternas skola 1 Samuels 19: Det finns dock ingen uttrycklig instruktion om hur man personligen lärjungar en annan, utom kanske i hemmet, jfr.

Deut 6. Beträffande arten av den inblandade inblandningen, konstaterar Wilkins: Typen av vidhäftning bestämdes av mästaren, allt från att vara efterföljare till en stor tänkare och mästare från det förflutna som Sokrates, till att vara elev till en filosof som Pythagoras, till att vara anhängare av en religiös mäster som Epicurus. Sådana människor var engagerade i en erkänd ledare eller rörelse. Detta involverade judiska anhängare till filosofiska skolor eller religiösa och politiska sekter.

Fariséerna hade uppenbarligen sina egna lärjungar och de hävdade också att de var lärjungar av Mose Johannes 9: Johannes döparen hade också lärjungar som bodde hos honom och följde honom, utövade hans asketiska livsstil och förkunnade till viss del hans lärdomar Markus 2: I allmänhet , utbildningen av pojkar i judendomen från första århundradet centrerad i hemmet kring lärande av Torah.

Toraen undervisades främst av Fadern. Men under Jesu tid finns det goda bevis som tyder på att grundskolorna mellan Sepher hade utvecklats för att mildra hellenismens inbrott. Om han ville ha vidareutbildning för att förbereda sig för att vara domare, lärare, skrivare eller chef för en synagoga, skulle han kunna fortsätta sitt studium av Torah i en liten grupp eller försöka studera som en lärjunge under en viss forskare.

Det finns bevis för att personligt lärjungaskap bedrevs bland grekerna och judarna. I dessa fall innebar lärjungaskap mycket mer än bara överföring av information.

För den judiska pojken över tretton innebar detta att gå för att studera med en erkänd Torah-lärare, efterlikna hans liv och tro och koncentrera sig på att bemästra mosaiklagen samt de traditionella tolkningarna av den. Tidigt i sin jordiska tjänst kallade Jesus vissa män att vara med honom och följa honom; han kallade till sig tolv lärjungar till sin sida. Även om vi inte bokstavligen kan gå med honom idag, genom hans Ande, har vi ändå kallats av honom också.

Vi har kallats till hans sida för att vi ska vara med honom, för att vi verkligen ska lära känna honom och för att följa honom längs lärjungaskapets väg. Men hjärtat av Kristi kallelse är att vara med honom och att känna honom nära. Han utsåg tolv som han kallade apostlar, så att de kunde vara med honom och att han [då] kunde sända dem för att predika.

Gud som har kallat oss till gemenskap med sin Son Jesus Kristus, vår Herre, är trogen. Mitt mål är att känna honom, att uppleva kraften i hans uppståndelse, att ta del i hans lidande och att vara som honom i hans död, 3: Jesus har kallat oss till sin sida, men inte bara att sätta oss i arbete. Hans kallelse - och gör inget misstag om det, det är en kallelse - är först ett kall att känna honom, jfr. Matt 4: Detta är primärt och nödvändigt. Om lärjungarna hade tappat intresset för honom som person och vän skulle de aldrig ha fortsatt att gå med honom.

Vi är inte annorlunda. Det är i sammanhanget med fördjupad intimitet som han befaller oss att vara som han. Kort sagt är det främst genom gemenskap med Mästaren som vi börjar se, känna och agera som Mästaren, jfr.

Gud som har kallat dig till gemenskap med Kristus Jesus, vår Herre, är trogen. Lärjungaskap är ett kall att vara med, känna och njuta av mästaren. I den meningen förutsätter kallelsen till biblisk lärjungaskap frälsning, dvs. Men lärjungaskap är också en kallelse att följa Jesus och det är ibland ingen lätt fråga. Han kräver exklusiv, fullständig och otrevlig lydnad mot sig själv.

Det är här hans kallelse till lärjungaskap skiljer sig så radikalt från Platon som betonade studentens frihet från läraren eller till och med de judiska religiösa ledarna som fokuserade mer på Torah och styrde sina lärjungar från sig själva. Jesus å andra sidan pekade människor på sig själv 9 och gör det fortfarande och kallar dem till radikalt engagemang för honom. Det handlar om att ge honom företräde framför det närmaste av våra mänskliga relationer och över de önskningar vi har för våra liv.

Kort sagt, det handlar om att bli hans tjänare i världen och ge ditt liv för detta ändamål. Paradoxalt nog ger vi upp det som vi inte kan behålla för att vinna det som vi inte kan förlora. Matt 16: Korset var ett dödsinstrument och välkänt för judarna. Lidandet var outhärdligt.

Men Jesus säger att vi ska ta upp det och följa honom. Detta kommer i sakens natur att innebära självförnekelse. Den som plockade upp korsets tvärbalk gick nerför en enkelriktad gata för att aldrig återvända. Den som har öron att höra hade bättre lyssna! Istället måste den som vill vara stor bland er vara din tjänare, 10: Vi måste ha resurser för att utföra denna typ av liv. Dessa resurser kommer direkt från Kristus och lovas oss om vi förblir i honom.

Han berättade för sina lärjungar att även om han lämnade världen, skulle han ändå fortsätta sitt liv och sin tjänst genom dem, hans utvalda 15: Från Johannes 14: Rom 8: Vi kommer att diskutera detta lite mer när vi pratar om förhållandet av lärjungaskap till Guds rike. De som lyssnade på Jesus var jordbrukare och bekanta med hans jordbruksmetaforer. Men Jesus var annorlunda.

Han hade definitivt ett ok, men han var mild, ödmjuk i hjärtat, och hans ok var lätt och hans börda lätt. Den som är kvar i mig - och jag i honom - bär mycket frukt, för förutom mig kan du inte åstadkomma någonting.

Kallelsen till lärjungaskap är inte utan dess kämpar, lidande och ibland intensiva svårigheter. Men det är inte heller utan sina löften. I Markus 10: Markus 10: Tanken att Jesus kallade lärjungarna till sig själv för ett särskilt syfte framgår av hans första kallelse. Och kom ihåg att jag alltid är med dig till slutet av tiden. Jesus utövade absolut auktoritet under sin jordiska tjänst. Han väckte de döda, dömde människor och förlät synder.

Han utförde mirakel och talade fräsch och bindande uppenbarelse 24: Hans auktoritet sträcker sig dock nu till både himmel och jord, hela universum jfr. Heb 1: Han har kontroll över alla saker. Ef 1: Vi ska uppmuntra människor att underordna sig Kristi herravälde som uttrycks i hans lärdomar till lärjungarna och vi ska visa dem hur det ser ut i våra egna liv.

Med andra ord, två element som ska känneteckna processen att göra lärjungar är att döpa och undervisa. Lärjungar ska döpas till en treenighetsförståelse av Gud och förhållandet med honom, och de ska läras att lyda implicit vad Messias Jesus har lärt oss nu bevarat i Skriften.

När vi utför uppgiften att disciplinera nationerna fullgörs Abrahams förbund Matt 1: I den skrämmande uppgiften att lärjunga nationerna behövde lärjungarna veta - och vi också - att deras vår uppståndne Herre skulle vara med dem. Han har kontroll över nationerna och har skickat oss till dem med budskapet om evigt liv. Nu, genom styrkan från hans boende Ande Kol 1: Det vill säga när vi känner Kristus blir vi som han - tänker, känner och lever som han befaller.

I denna andliga atmosfär av personligt förhållande med honom, det vill säga i ljuset av vår upplevelse av riket, kallar han oss till att vara hans lärjungar. Vi ska följa honom, genom tjock och genom tunn, med vetskap om att han är där och att han kommer att belöna oss på sin tid; trots allt är han Mästaren.

Men lärjungaskap innebär inte bara att vara med honom, att vara som honom och att följa honom, det betyder också att vi gör det till vårt mål att lärjunga andra - i själva verket varje nation under solen. Så vitt jag vet kommunicerade han aldrig en annan plan. Varför är det viktigt att se att vår trohet mot Kristus måste vara först, även före arbetet med att lärjunga andra? Vad är viktigast för dig med lärjungaskap och vad är du mest ovillig att göra? Vad är du mest rädd för? Hur gör löftet i Matteus 11: Jesus sa att en lärjung till en annan person betyder att lära dem att lyda.

Är du befriad från uppgiften att lära andra om du inte har gåvan att undervisa? Vilka är några människor som du kan börja be för just nu? Hur kunde Gud använda dig för att lärjunga dem och arbeta med dem för deras framsteg och glädje i tron? Joel B. Green, Scot McKnight och I.

(с) 2019 luzzattigramsci.it